fbpx
10-madede-etkili-tasarım

İyi Bir Tasarım İçin 10 Etkili Adım

Nasıl iyi bir tasarımın ortaya çıkacağını bilmek için, iyi bir tasarımın en önemli noktalarını iyi kavramak lazım. Tasarım ilkeleri, tasarım becerilerinizin temelini oluşturur.

Dolayısıyla iyi bir tasarım hazırlamak için öncelikle tasarım ilkelerini gerçekten anlayıp o gözle bakmak gerekir. Eğer ilkeleri anladıysanız hangi programı kullandığınız fark etmeksizin, onları istediğiniz her yerde uygulayabilirsiniz.

1. Mesaj (Tasarımın Anlamı / Amacı)

Mesaj, tasarımın yönünü belirleyen ve tasarımın neyi ve kime iletildiğini belirleyen şeydir. Özünde mesajınız bir hikaye anlatır. Bu hikaye ya kelimelerle ya da görüntülerle veya her ikisiyle iletilebilir. Tasarımınıza bakan kişi tasarımınızda bir mesaj alabilmelidir. Bu mesaj izleyici için bilgi içerebilir, harekete geçmesini sağlayabilir veya ilham verebilir.

2. Hiyerarşi (Neyin En Önemli Olduğunu Belirlemek)

Mesajınızı belirlediğinize göre, bu mesajınızın en önemli kısmı nedir? İkinci en önemli kısmı nedir?… sorularını cevaplayarak yerleşiminizi oluşturun. İster metinler ister görseller veya grafikler, bilgi mimarisini oluştururken en önemli öğeleri vurgulayın. Hiyerarşinizi boyut renk ve yerleşim dahil olmak üzere çeşitli şekillerde gösterebilirsiniz.

3. Yerleştirme / „Spacing“ / Hizalama (Öğelerin Yerleşimini Belirlemek)

Tasarım içi yerleşiminizde metin ve resimleri nereye ve nasıl yerleştirdiğiniz tasarımınızı güzelleştirebilir veya bozabilir.
„Yerleşim“: Öğelerin konumlandırılmasına ve mevcut alandan en iyi şekilde yararlanılmasına odaklanır.
„Spacing“: Tasarım öğelerinin birbirine ne kadar yakın veya uzak olduğuyla ilgilidir. „Hizalama“: Öğelerin birbiriyle nasıl hizalandıklarını ve alanın tamamına bakarak nasıl hizalandığını tanımlar.

4. Renk

Renk, tasarımınıza hayat ve canlılık katmak için birçok şekilde kullanılabilir. Ayrıca tasarımınıza daha derin bir anlam katabilir. Renk gerçek olabilir (yani kırmızı elma) veya renk daha metaforik bir mesajınızı sembolize edebilir (örn. „Profesyonellik“ için lacivert). Renk bir şirketin marka standartları, kişisel tercih veya konuyla olan ilişkisi gibi birçok faktör tarafından belirlenir.

5. Tipografi (Harflerin Ve Yazı Tiplerinin Kullanımı)

Tipografi nedir sorusuna basitçe cevap vermek gerekirse, tipografi, harf ve sembolleri kullanarak yapılan yazı sanatıdır. Tipografinin önemi birçok kişi tarafından gerektiği kadar kavranmıyor. Bunun nedeni işin özündeki psikolojik etkinin gözde kaçırılıyor olması.

Tipografik tasarımın % 95’ini oluşturur. Ve her tür iletişim kanalında itici bir güç oluşturduğunu söyleyebiliriz. Bir dergiyi okumanın, bir web sitesini kontrol etmenin, bir uygulamayı kurcalamanın veya TV izlemenin yazı olmadan nasıl olacağını hayal edebiliyor musunuz?

Bu nedenle, kullandığınız yazı tiplerinin yanı sıra; yazının boyutunu, ağırlığını (kalınlığını), rengini ve yerleşimini de göz önünde bulundurmanız önemlidir.

6. Görüntüler / Görsel Öğeler

Görsel öğe olarak: Fotoğraflar, grafikler, simgeler, resimler ve infografikler gibi çeşitli biçimler kullanılabilir. Görüntüleri, iletişim kurmanız gereken genel mesajla bağlantılı bir şekilde kullanın.

7. Kontrast (Zıtlıklar Birbirini Çeker)

Kontrast, karşıt unsurların varlığıdır. Bu, renk, boyut, şekil, alan ve daha fazlasının kontrastını içerebilir. Kontrast, tasarımınızda vurgu yapmanızı sağlar.

8. Denge

Tasarımınızdaki denge, belirli öğelerin gereksiz bir şekilde diğerlerinden daha ağır basmamasını engeller ve gözün tasarım düzeni üzerinden kolayca (gözü yormadan) bakılabilmesini sağlar. Denge, odak noktalarının belirgin olmasına izin verir, ancak ezici bir çoğunlukla öne çıkmaz.

9. Ruh Hali / Tasarımın Tonu (Tutumunuz Nedir?)

Tasarımın „ruh hali“ / tonu, tasarımınızın tasvir ettiği hissi veya tavrı belirler. İzleyicilerin işinize baktıklarında mutlu veya üzgün hissetmelerini ister misiniz? Tasarımınızdaki mesaj pozitifliği mi yoksa negatifliği mi tasvir ediyor? Mizah mı empati mi?

10. Biçim Ve İşlev

20. Yüzyılda (Endüstri Çağı’nda) mimar olan Louis Sullivan’dan türetilen “biçim işlevi izler” sözü, yıllardır tartışmalı bir ifade olmuştur ve tasarımın işlevinin tasarımın görsel çekiciliğinden daha öncelikli olduğunu ima etmektedir. Ancak, tasarımınızın ne yapmasını istediğiniz (asıl amacı) ve nasıl görünmesini istediğiniz arasında denge kurmanız önemlidir. Tasarımlarınız her zaman görsel olarak çekici olmaya gayret etse de, izleyicinin ihtiyaçlarını karşıladığından ve ifade edilmesi gereken mesajları etkin bir şekilde ilettiğinden emin olun.

Tasarım ilkelerini öğrenmek bir süreçtir. Pratik gerektirir. Bazı yeni tasarımcılar, ilk bakışta tüm bu ilkelerin birlikte nasıl çalıştığını gerçekten anlamıyor ve bazen de deneyimli tasarımcıların bir hatırlatmaya ihtiyacı olur. Tasarım yaparken, bu ilkeleri toplu olarak nasıl kullandığınızı veya hatta bunları uygulayıp uygulamadığınızı kontrol etmeyi unutmayın.
Ve son olarakta sürekli ilham almaya devam edin…

Faydalanılan Kaynaklar:

Awesome Design: 25 Things You Should Know Before Becoming a Graphic Designer
Shannel Wheeler (Medium)
Photos: © Awesome Design: 25 Things You Should Know Before Becoming a Graphic Designer

S. Sisman
İletişim Tasarımcısı

Leave A Comment